Prowadzenie sklepu wymaga dobrej organizacji oraz odpowiedniego budżetu. Sprawdzeni dostawy i dobra lokalizacja zwiększa szanse na sukces. Jednak to nie wszystkie aspekty mające kluczowy wpływ na wzrost sprzedaży.
W przeciwieństwie do dużych sieci sklepów mali sprzedawcy mają pełną swobodę przy wyborze wyposażenia do swojego sklepu. Swoboda jaką dysponują pozwala im nabyć dowolne wyposażenie na jakie ich stać. Dlatego robiąc zakupy można spotkać się z wyjątkowymi kompozycjami, których na próżno szukać w hipermarketach.
Odwiedzając hipermarkety w różnych miastach nie raz zdarzyło nam się zastanawiać że jak to możliwe że w poprzednim sklepie meble były ustawione identycznych miejscach i wyglądały tak samo. Otóż duże sieci sprzedażowe nie mogą sobie pozwolić na dowolność w wyposażeniu sklepu. Wszystkie sklepy muszą posiadać tę samą kolorystykę mebli oraz samego lokalu. Meble muszą odpowiadać ściśle określonej kompozycji, która jest przygotowana po to żeby zachęcić klienta do kupna jak największej ilości produktów. Dlatego regał sklepowy czy stojak na gazety w sklepie w Warszawie jest identyczny jak we Wrocławiu.
Pracując nad konkretną koncepcją wystroju sklepu hipermarkety analizują zachowanie klientów. Głównym czynnikiem decydującym o tym czy coś kupimy czy nie są bodźce wizualne i zapachowe. Znacznie chętniej klienci robią zakupy w sklepie w którym unosi się przyjemny zapach świeżych warzyw i gorącego pieczywa. Dodatkowy wpływ ma kolor ścian sklepu i oświetlenie, które sprawiają że przygotowane produkty odbijają światło. Wywołuje to odczucie czystości warzyw i pozostałych produktów, które mają gładką powierzchnię. Również znacznie więcej produktów zostaje sprzedanych gdy lokal jest pomalowany konkretnymi barwami odpowiadającym poszczególnym działom w jak znajdzie się klient.
Podobnie jest z rozmieszczeniem poszczególnych produktów. Wchodzą do sklepu zazwyczaj przy wejściu można spotkać stojak na gazety i regał z produktami sypkimi. W środku natomiast znajdują się półki z owocami i warzywami, którym towarzyszy intensywny zapach. Na końcu sklepu znajduje się pieczywo ponieważ jego aromat dociera do początku sklepu i sprawia że klient ma ochotę je kupić. Żeby to zrobić musi przejść cały sklep co może wiązać się z włożeniem dodatkowych produktów do koszyka.
Dodaj komentarz