Negocjacje to nieodłączny element współpracy. Wypracowanie korzystnych warunków daje nowe możliwości i szansę na rozwój. Nie ma też wątpliwości, że w sferze biznesowej ma znaczenie, jeśli pod uwagę weźmiemy finalny zysk firmy.
Skutecznej negocjacji powinien uczyć się każdy. Dochodzenie do porozumienia z drugą stroną jest nam przecież niezbędne nie tylko na polu zawodowym, ale też w życiu prywatnym. Przekonywanie, ale też asertywność, empatia i umiejętność pójścia na kompromis to nie lada sztuka.
Na szczęście specjaliści od negocjacji wypracowali kilka skutecznych modeli, dzięki którym nawet najtrudniejsza rozmowa przebiegnie bez problemu. Jeśli chcesz dostać podwyżkę, musisz zmienić warunki umowy z kontrahentem czy masz zamiar pozyskiwać nowych klientów, musisz wiedzieć, jakich argumentów użyć, by odnieść sukces.
To prawda, że sztuki negocjacji można uczyć się z podręczników – tych powstało przecież bez liku. Nic nie działa jednak tak dobrze, jak praktyka. To dlatego osoby, które są odpowiedzialne za kontakty z biznesowymi partnerami czy klientami firmy, najczęściej wysyłani są na specjalne szkolenia. Na nich nie ma nudnej teorii. To raczej ćwiczenia, rozrywkowe gry, które jednak uczą określonych zachowań i taktyki negocjacyjnej. Jeśli chcesz takie poznać, wpisz w wyszukiwarkę hasło typu „gry szkoleniowe negocjacje” i bez problemu znajdziesz te najbardziej popularne.
Jeśli szukasz zaś podstaw skutecznej negocjacji, musisz wiedzieć, że ogromne znaczenie ma nie tylko mowa werbalna, ale i ta niewerbalna – najlepsze negocjacje odbywają się na spotkaniach bezpośrednich, które przebiegają na neutralnym gruncie.
Okazuje się, że na finał rozmowy ma wpływ nie tylko silny argument czy pójście na kompromis. Od Ciebie zależy wiele. Doświadczony negocjator łatwo odgadnie Twoje słabe punkty – wyrażasz je z całą pewnością swoją postawą. Gestykulacja, pozycja ciała, mimika twarzy, wzrok utrzymany w danym kierunku. To wszystko sprawia, że Twoje szanse wzrastają albo maleją.
Jeśli weźmiemy pod uwagę mowę werbalną, ważne są atuty, dla których druga strona chce podjąć w ogóle rozmowę. Wymieniaj korzyści, ale nie od razu wszystkie. Lepiej je dawkować, by mieć mocną siłę przekonywania. Pamiętaj, że merytoryka ma tutaj priorytetowe znaczenie. Atuty przedstawiaj jasno i konkretnie, bez chwili zawahania. Mów o swoich potrzebach od razu i bądź pewny siebie.
Dodaj komentarz